Service & contact / Vaak gestelde vragen

Vaak gestelde vragen

Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen die klanten aan ons stellen over:

- de behandeling van hun dossier
- het verloop van hun verzoek om rechtshulp

Wanneer moet ik mijn probleem of geschil melden?

Het beste kunt u uw geschil of probleem zo snel mogelijk bij ons melden. Een voorbeeld: als u het niet eens bent met de hoogte van een nota is het verstandig dat u eenmalig schriftelijk contact heeft met degene die u de nota heeft gezonden. Heeft dit geen bevredigend resultaat en wilt u juridische hulp, dan kunt u het beste de zaak direct daarna bij ons melden.

Hoe weet ik of mijn verzoek om rechtshulp is ontvangen?

Uw rechtshulpverlener neemt binnen vier werkdagen contact met u op als we uw zaak in behandeling nemen.
U krijgt van ons binnen twee werkdagen bericht als uw verzoek om rechtshulp niet gedekt is. Als u uw verzoek telefonisch meldt, hoort u meestal gelijk of uw verzoek gedekt is.

Als mijn zaak haast heeft? Hoe gaat Univé Rechtshulp daarmee om?

Bel in dat geval 0592 382 501. Eén van onze rechtshulpverleners zal dan met u bespreken hoe wij uw zaak zo snel mogelijk in behandeling kunnen nemen. Schakel niet zelf een advocaat in. Daarmee verspeelt u uw recht op juridische bijstand.

Als ik een geschil of probleem heb, kan ik dan een advocaat inschakelen?

Nee, schakel niet zelf een advocaat in. U loopt dan het risico uw recht op juridische bijstand te verspelen. Rechtshulp wordt in principe verleend door juristen in dienst van Univé Rechtshulp.
Als er voor uw probleem een procedure of rechtszaak nodig is kunt u kiezen door welke rechtshulpverlener u bijgestaan wilt worden. Uw rechtshulpverlener bespreekt dit dan met u. Voor informatie hierover kunt u onze folder Zelf uw rechtshulpverlener kiezen nalezen.

Bij wie kan ik terecht voor vragen over mijn zaak?

Bij uw rechtshulpverlener. U vindt zijn of haar gegevens in de brieven of e-mails die u van hem of haar ontvangt. Als u uw rechtshulpverlener een vraag stelt dan krijgt u zo snel mogelijk een reactie of antwoord.

Kan ik ook bij Univé Rechtshulp terecht als ik geen Univé rechtsbijstandverzekering heb?

Nee, wij mogen u alleen helpen als u een rechtsbijstandverzekering bij Univé heeft afgesloten.

Kan mijn probleem ook telefonisch worden behandeld?

Dat hangt van de vraag af. Vanzelfsprekend kunnen we u telefonisch adviseren. Maar soms moeten we bepaalde stukken bestuderen om een goed advies te kunnen geven. In dat geval hebben we een schriftelijke of digitale aanmelding nodig.

Kunnen jullie mij telefonisch vertellen of mijn geschil gedekt is?

Ja, dat is doorgaans mogelijk. Wij gaan zorgvuldig met uw belangen om. Daarom kan het zo zijn dat we soms bepaalde informatie en documenten nodig hebben om te beoordelen of uw probleem onder de dekking van uw verzekering valt.

Afdrukken