Zakelijk / Rechtwijzer / Vakantie & Reizen

Vakantie & Reizen

Uw vakantie verloopt heel anders dan u verwachtte: uw vlucht heeft vertraging. Of de hotelkamer die u geboekt heeft, blijkt veel kleiner en niet bepaald schoon. Lees hier wat u kunt doen.

Tegenvallende vakantie

Uw vakantie viel erg tegen of kon niet doorgaan

U betaalde ervoor en u verheugde zich erop: uw vakantie. Als de reis dan anders loopt dat u had verwacht is dat vaak een grote teleurstelling. Soms blijkt het hotelzwembad tijdens uw vakantie buiten gebruik. Of de mooie riante hotelkamer uit de folder blijkt niet te bestaan. En wat kunt u doen bij een negatief reisadvies?

Het is fijn om te weten wat u kunt doen én wat uw rechten zijn in zo’n situatie.

Online Rechten Checker

Vaak gestelde vragen

Praktische juridische tips

1. Kijk of een reisorganisatie is aangesloten bij garantiefondsen

Goede reisorganisaties zijn aangesloten bij fondsen die u beschermen tegen financieel verlies als een reis tegenvalt of zelfs helemaal niet doorgaat. Zo zijn er in Nederland meer dan 200 reisorganisatoren en 1.500 reisbureaus aangesloten bij de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen). Deze zijn altijd aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden, de Stichting Garantiefonds Specialistische Touroperators of ze hebben een andere garantieregeling. Ze zijn ook aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen of ze bieden en vergelijkbare dekking. Kortom, u bent aan alle kanten gedekt. Vraag reisorganisaties en reisbureaus altijd naar de fondsen waarbij ze zijn aangesloten. Dat geeft zekerheid. Boekt u uw reis op internet? Kijk dan of de reisorganisatie daar is aangesloten bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie of Thuiswinkel Waarborg. In dat geval heeft u zekerheid dat u met een betrouwbare webwinkel in zee gaat. De garanties van het thuiswinkelwaarborg geven echter geen zekerheid bij faillissement of calamiteiten (zoals SGR of het Calamiteitenfonds).

2. Kijk goed bij wie u moet zijn met eventuele klachten

Er is een wezenlijk verschil tussen reisbureaus en reisorganisaties. Bij de eerste boekt u de reis, de tweede voert de reis uit. Met klachten over de reis moet u bij de reisorganisatie zijn.

3. Boekt u op internet? Maak dan een screenshot.

Aanbiedingen van reizen veranderen bijna van minuut tot minuut. Sterker nog: doordat een internetpagina cookies gebruikt kunt u, als u weer eens op eenzelfde site komt, ineens heel andere informatie krijgen. Daarom is het goed om een screenshot (afdruk van het computerbeeldscherm) te maken, als u een reis op internet boekt. Bij problemen kunt u later dan altijd laten zien op basis van welke informatie u heeft geboekt.

4. Wees alert op internetfraude of oplichting

Boekt u uw reis via een website die niet is aangesloten bij de ANVR, de Nederlands Thuiswinkel Organisatie of Thuiswinkel Waarborg? Controleer dan goed de identiteit van de persoon waarmee u contact heeft en aan wie u betaalt. Helaas komt internetfraude of oplichting via internet (phishing) regelmatig voor. Oplichters doen zich dan bijvoorbeeld voor als eigenaren van vakantiewoningen die worden aangeboden. Daardoor betaalt u de reissom dan aan de oplichter. Achteraf is het erg lastig om de betaalde reissom terug te krijgen, meestal omdat de echte gegevens van de oplichter niet te achterhalen zijn.

5. Voordat u boekt: lees de voorwaarden

Vrijwel niemand leest de kleine lettertjes in de voorwaarden. Toch is het bij het boeken van een reis verstandig om dat wel te doen. U kunt zich daar dan later met recht op beroepen.

Voorbeeldbrieven

Vliegen

Uw vlucht heeft vertraging of is geannuleerd

Als uw vlucht vertraging heeft of wordt geannuleerd is dat vervelend. Helemaal als de vliegmaatschappij u ter plekke geen duidelijkheid geeft.

Wanneer kunt u kosten vergoed krijgen?
Bij vertraging van uw vlucht kunt u in sommige gevallen eten en overnachten op kosten van de vliegmaatschappij. Ook kunt u recht hebben op financiële compensatie. Dit hangt af van de duur van de vertraging maar ook vanuit welk land en met welke maatschappij u vliegt.

Ontdek hier onder wat u kunt doen en welke rechten u heeft.

Online Rechten Checker

Praktische juridische tips

1. Zorg dat u de juiste bewijzen verzamelt.

Verzamel zo veel mogelijk bewijzen waarmee u kunt aantonen dat u in uw recht staat. Bewaar instapkaarten, tickets en bagageclaimkaartjes. Maak foto’s waarmee u kunt bewijzen dat u op tijd bij de incheckbalie was. Belangrijk is ook de bevestiging van uw vlucht.

2. Spreek onmiddellijk de vliegtuigmaatschappij aan, als er iets misgaat.

Vliegtuigmaatschappijen zijn verplicht om u te wijzen op de mogelijkheid compensatie aan te vragen. Ze moeten u ook de juiste verzorging aanbieden. Wijs hen daar meteen op als u denkt dat ze in gebreke blijven.

3. Ga niet zelf op zoek naar alternatieven.

Volg de aanwijzingen van de vliegtuigmaatschappij op. Ga bijvoorbeeld niet zelf andere vluchten boeken, hoe graag u misschien ook ter plekke een oplossing wilt.

4. Klaag op tijd. Let daarbij vooral op de vervaltermijn van twee jaar. U vindt hier een aantal voorbeeldbrieven om klachten in te dienen.

Wacht niet met klagen. Komt u er met de luchtvaartmaatschappij niet uit? Dan kunt u uw klacht tot maximaal één jaar na de vlucht aanmelden bij de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT). Daarom is het van belang dat u uw claim tijdig bij de luchtvaartmaatschappij indient. Zo nodig heeft u dan nog voldoende tijd om bij het ILT te klagen.

Uw recht om compensatie te vorderen op basis van de Europese verordening vervalt twee jaar na de vluchtdatum. U kunt dan dus niet meer voor compensatie bij de luchtvaartmaatschappij of de rechter terecht voor compensatie.

5. Kijk bij een boeking op internet goed naar de voorwaarden.

Bij een boeking moet u altijd akkoord gaan met de voorwaarden. Het is verstandig om toch even de voorwaarden te lezen, ook al is het soms verleidelijk om snel een vinkje te zetten en de boeking te voltooien. Pas ook goed op met het online invullen van uw gegevens, alleen om te zien wat de totale kosten zijn. Vaak bent u dan al bezig met het boeken en/of bevestigen van een reis of vlucht.

Video: jurist aan het woord

Vaak gestelde vragen

Voorbeeldbrieven

Afdrukken